Πώς το πετυχαίνουμε

Τους διδάσκουμε τη συνεργασία μέσα από το παράδειγμά μας

Από την προσχολική κιόλας ηλικία τα παιδιά στο σχολείο μας βιώνουν καθημερινά τη συστηματική συνεργασία δύο ισότιμων παιδαγωγών την οποία και εσωτερικεύουν ως πρότυπο δημιουργικής και εμπλουτιστικής σχέσης. Στην πορεία, στο Δημοτικό, τα παιδιά συνεχίζουν να βρίσκονται σε ένα περιβάλλον όπου οι ενήλικες συνεργάζονται στενά για να οργανώσουν τη σχολική και τη μαθησιακή τους εμπειρία. Επιπλέον, οι παιδαγωγοί του σχολείου μας, έχοντας την εμπειρία στενής συνεργασίας που το σχολείο μας προωθεί, μπορούν και να την διδάξουν στα παιδιά.

Εξασκούμαστε στην προσεκτική ακρόαση των όσων μας λένε τα παιδιά

Αξιοποιούμε συστηματικά την μεθοδολογία της παρατήρησης για να ακούμε και όσα δεν μεταδίδονται με λόγια. Η ματιά μας είναι καλοπροαίρετη και υπομονετική. Προσπαθούμε να καταλάβουμε και όχι να κρίνουμε. Ακούγοντας τα παιδιά, τους μαθαίνουμε να ακούν με ενδιαφέρον και εκείνα τους άλλους.

Στηρίζουμε την αυτονομία του παιδιού σε όλες της τις διαστάσεις

Για εμάς το παιδί από βρέφος είναι ένας ευαίσθητος παρατηρητής, ένας ενδιαφέρον συνομιλητής και ένας πολύτιμος συνδιαμορφωτής των καταστάσεων. Χρησιμοποιούμε παιδοκεντρικές προσεγγίσεις, παράλληλα όμως προσπαθούμε να οδηγήσουμε το παιδί πέρα από τον εγωκεντρισμό. Καθώς το παιδί καταφέρνει να αυτονομηθεί από τον ενήλικα και να προχωρήσει πέρα από τον εγωκεντρικό τρόπο αντίληψης της μικρής ηλικίας, παρατηρούμε ότι η σχέση που αναπτύσσει με την καινούρια πληροφορία είναι ποιοτικά ανώτερη, καθώς μπορεί να διαχειριστεί πιο εύκολα τη διαφορετικότητα των απόψεων και τις γνωστικές συγκρούσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο καθώς μαθαίνει.

Πιστεύουμε ότι τα παιδιά δεν είναι πολίτες εν αναμονή αλλά μαθητευόμενοι ενεργοί πολίτες

Στις μικρές ηλικίες η συμμετοχή στη σχολική κοινότητα γίνεται με απλούς τρόπους, όπως με την ανάθεση ρόλων που αποβλέπουν στο κοινό όφελος. Στο Δημοτικό τα παιδιά αναλαμβάνουν ευθύνες μέσα από την ανάληψη όλο και πιο σύνθετων ρόλων και ευθυνών, ασκούνται στην αυτορρύθμιση και στην αυτοδιαχείριση τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο και συμμετέχουν σε συζητήσεις για κοινωνικά φαινόμενα και σε διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Μαθαίνουν να συζητούν σε επίπεδο ολομέλειας τάξης, χωρίς να συντονίζονται από κάποιον εκπαιδευτικό ή μαθητή. Παρακολουθούν τη συζήτησή τους στο βίντεο και προσπαθούν να παρατηρήσουν και να εντοπίσουν τους ρόλους που ανέλαβαν και την κουλτούρα που ανέπτυξαν ως σύνολο.